Народне успаванке у функцији васпитања деце раног узраста
Биљана Белојица Павловић, редовни професор Учитељског факултета у Призрену-Лепосавић и руководилац националног пројекта ,,Народне успаванке у предшколском васпитању и образовању”
Недавно смо испратили промоцију публикације Народне успаванке у предшколском васпитању и образовању, која је штампана под покровитељством Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије. Аутори овог издања су професори Универзитета у Приштини - Косовској Митровици др Биљана Белојица Павловић и др Петар Илић, доцент на Факултету уметности у Звечану, у сарадњи са др Анђелком Ковач. Реч је о првом образовно-уметничком пројекту, у ширем региону, који је за циљ имао актуализацију традиционалних народних успаванки у васпитно-образовном процесу. Професорка Учитељског факултета у Лепосавићу др Биљана Белојица Павловић не крије задовољство због вредних резултата рада који је остварио тим којим је руководила.
Павловићева најављује снимање новог албума народних успаванки који ће овом приликом подржати СОКОЈ ‒ Организација музичких аутора Србије, као и ФОНОГРАМ ‒ Удружење за заштиту права произвођача фонограма.
Како је у јавности прихваћена Ваша тројна публикација о народним успаванкама коју сте недавно објавили, и који су Ваши даљи планови у вези са овом темом?
Наш први пројекат о народним успаванкама реализовали смо успешно и у предвиђеном року, на наше велико задовољство. Када смо пре три године са пуно оптимизма започињали рад на том пројекту очигледно нисмо били свесни његове тежине, захтевности и бројних изазова са којима смо се касније суочили. Сада нам је потпуно јасно зашто иза оваквих подухвата не могу да стоје само појединци ентузијасти, већ јаке институције, које треба да подрже овако обимне пројекте од општег друштвеног и образовног интереса. Управо, захваљујући подршци коју су нам пружили Министарство просвете, Град Нови Пазар, општина Лепосавић, општина Северна Косовска Митровица, као и појединци који су веровали у наш рад, успели смо да одштампамо и објавимо наше издање, и да га поделимо вртићима широм централне Србије и Косова и Метохије. Задовољни смо резултатима рада на пројекту из кога су произашли прва Збирка народних успаванки са нотним примерима, Приручник за родитеље и васпитаче и аудио компакт-диск са 23 народне успаванке из Србије, Босне и Херцеговине и Црне Горе. Задовољни смо реакцијама васпитача и родитеља којима се музичко-образовни комплет Љуљу, љушке веома допао.
С обзиром да нам је остало материјала за још један аудио албум, обратили смо се организацијама СОКОЈ и ФОНОГРАМ за подршку у снимању нових народних успаванки у уметничкој обради. Пошто им се допао наш претходни албум одлучили су да нас подрже. На новом компак-диску ће се тако наћи веома старе успаванке, међу којима има и оних које су забележене крајем XИX и почетком XX века. То су примери из уско стручних етномузиколошких радова и збирки, који нису тако лако доступни чак ни музичким педагозима и васпитачима, а камоли широј јавности. Радујемо се што ће ове песме после много времена и тишине поново добити своје место у нашим породицама, вртићима и уопште у друштву.
Занимљиво је да ће се на овом албуму наћи и духовна песма кратима Те-ри-рем, коју је, према легенди, певала Богородица малом Христу. Уз благослов оца Гаврила, игумана манастира Ђурђеви Ступови, извешћемо ову песму у уметничкој обради. То ће бити прва обрада песме Те-ри-рем у модерном аранжману, деци прилагођена за слушање. Такође, обрадићемо и једну муслиманску духовну песму илахију-успаванку из Босне и Херцеговине, коју смо током истраживања пронашли у музичким записима етномузиколога Цвјетка Рихтмана. Ту је и успаванка коју је Лудвиг Куба забележио у Црној Гори крајем XИX века, као и стара успаванка са Косова и Метохије, коју је забележио етномузиколог Милоје Милојевић тридесетих година прошлог века на Косову. Велики је изазов, одговорност, али и благослов радити на оживљавању овако старих народних песама, чију лепоту и вредност по први пут јавности откривамо управо ми. Овом приликом бих се у име целог тима који ће радити на новом албуму старих народних успаванки захвалила представницима организација СОКОЈ и ФОНОГРАМ на указаном поверењу и подршци. Верујем у свој тим и знам да ћемо пронаћи најбољи начин да ове песме дозовемо из прошлости, приближимо људима и укључимо их у процес савременог васпитања и образовања.
- Да ли ће на новом албуму радити иста екипа уметника и музичких педагога, као на претходном
Апсолутно! Мој колега Петар Илић и ја смо окупили изузетне уметнике, којима верујемо, и који ће максимално дати свој допринос у реализацији новог пројекта. Желимо да промовишемо праве и потврђене музичке вредности, а оне се засигурно налазе у нашој прелепој и богатој народној музичкој традицији. И овог пута имаћемо част да сарађујемо са: Душаном Поповићем (Тиллцо студио), Анђелком Ковач, Исидором Некић, Ањом Јеротијевић, Фарах Пепић, Лазаром Марићем, Ањом Павловић, вероватно и са Аном Савић. То је екипа која је одлично сарађивала и на првом албуму, па се надамо и даљој успешној професионалној али и топлој пријатељској сарадњи.
- У овом тиму је и Ваша ћерка виолинисткиња Ања Павловић, која је недавно завршила мастер студије виолине на Факултету музичке уметности у Београду. Цела Ваша породица је музички оријентисана. Како изгледа професионална сарадња између мајке и ћерке?
Ања је моја велика подршка у свему што радим, као што сам и ја њена. Увек је консултујем јер имам велико поверење у њен музички укус и извођачке способности. Својим музицирањем на виолини знатно је допринела квалитету аранжмана свих песама које смо Петар и ја до сада урадили, на чему смо јој захвални. Љубав према виолини наследила је од свог деде, мог покојног оца Миомира Белојице, који је био први професор музике у Рашкој области. Предавао је виолину у Учитељској школи у Новом Пазару, и био оснивач музичке школе ,,Стеван Мокрањац” у Новом Пазару, као и њен руководилац до пензије. У нашој кући се одувек музицирало, што је сигурно утицало да и Ања пође стопама свог деде. Такође, једна од мојих сестара - Анђелка Ковач, која је један од реализатора овог пројекта, је професор клавира и музички педагог, док њена ћерка Милица такође показује велику склоност према музици и интересовање за клавир. Тако да, код нас је увек весело и распевано.
- Зашто је превашодно важно да се народне успаванке са ових простора актуализују у савременом васпитању и образовању?
Знате, ове песме су вековима биле присутне у свакодневном животу људи на овим просторима, обављајући важну васпитну функцију. Народна педагогија је нарочито посвећена раном развоју и васпитању. Помоћу народних успаванки, бројалица, народних изрека, питалица, брзалица, других говорних творевина, епских и лирских песама, обликовао се естетски укус и промовисала основна морална начела у духу шватања и културе нашег народа. Међутим, због убрзаног темпа живота и наглог развоја технологије која је донела бројне друге ,,модерне“ васпитне садржаје, ове песме су нагло почеле да нестају из васпитно-образовне праксе, како у породичном тако и у институционалном васпитању и образовању деце предшколског узраста. На пример, данас мајке деци пред спавање најчешће пусте неку песму са Јутјуба. Неретко су то песме страног порекла, потпуно неприлагођене дечјем узрасту, док певање традиционалних успаванки ретко коме пада на памет. Просто их људи не познају. Међутим, уколико желимо да своје дете од малена васпитавамо у духу културе свог народа, онда су ове песме незаобилазан и изузетно вредан педагошки садржај. Рецимо, не можете ви тако лако и успешно радити на развијању и учвршћивању осећаја националног и културног идентиитета код деце основношколског узраста, што је иначе један од важних циљева основношколског васпитања и образовања, ако се ови осећаји већ претходно нису формирали и неговали у раном детињству. Народне песме, а нарочито народне успаванке, су изузетно погодни педагошки садржаји у остваривању овог важног васпитног задатка. Оне омогућавају доживљавање и усвајање матерњег језика, музичке културе и уопште културе свог народа, неговање ставова и свих оних специфичности и особина које један народ чине јединственим, сувереним и самосвојним. Поред тога, слушајуће ове нежне песме у кругу породице, дете доживљава сигурност, поверење, наклоност, искреност, спокојство, што је веома важно за његов здрав емоционални и социјални развој. Ове песме могу бити основа музичког и естетског васпитања, и битан чинилац моралног развоја. Из тог разлога мајке би обавезно требале да у свој репертоар песама које певају деци пред спавање (ако их уопште певају) уврсте и традиционалне успаванке свог народа. Мора се врло озбиљно порадити на развијању свести родитеља и васпитача о значају и вредности народних песама које су намењене деци. У супротном, музички укус малишана васпитаваће такозване ,,звезде” популарних ТВ шоу емисија, које све више нуде само шунд и кич. Зато се сви заједно морамо потрудити око квалитетнијег музичког васпитања младих генерација. Између осталог, из тог разлога ми и покрећемо овакве пројекте. Уколико желе, мајке и васпитачи могу слушати народне успаванке које смо прилагодили савременом добу, и научити да их певају малишанима, или да их слушају са њима. То би свакако био један од највећих бенефита нашег рада на пројекту.
- Будући да су тако значајне за децу предшколског узраста, на који се још начин ове песме могу промовисати јавности?
Свесни педагошких, естетских и културних вредности ових песама, ми већ врло интензивно радимо на развоју и реализацији новог пројекта Анимиране народне успаванке. Овај пројекат је у току и подржан је од стране Града Новог Пазара, општине Лепосавић, општине Северна Косовска Митровица, као и бројних појединаца. Остварили смо сарадњу са сјајним уметницима Гораном Рашковићем и Владимиром Стевановићем, који су према нашим сугестијама осликали ове анимације. У овом сегменту помоћ нам је пружила и колегиница др Божана Рашковић. Сматрамо да би актуализацији васпитно-образовних потенцијала народних успаванки и њиховој већој заступљености у предшколском васпитању и образовању допринеле видео анимације, у којима музичку подлогу чине народне успаванке. Познато је да деца узраста од три до седам година воле да гледају цртане филмове, па бисмо их помоћу оваквих аудио-визуелних садржаја могли заинтересовати за ову врсту народне песме, самим тим и за народну традицију и културу Србије, Босне и Херцеговине и Црне Горе. На тај начин повезали бисмо квалитете и елементе традиционалног и савременог васпитања и образовања. Ове анимације треба да дочарају атмосферу традиционалног породичног живота и упознају децу са обичајима, културом и особеностима краја одакле успаванке потичу. На пример, у анимацији успаванке из Вучитрна представили смо мотиве природе и културно-историјске споменике из ове средине, као што је камени мост из XИВ века кога су подигли Војиновићи. То је најстарији сачувани камени мост у Србији. У овој анимацији приказали смо и грб Војиновића, традиционалну вучитрнску ношњу, огњиште старе куће, вука, по коме је Вучитрн добио име, поједине верске симболе, као и нежни однос мајке и детета. И остале анимације су богато осликане и промовишу традиционалне породичне и националне културне вредности. Овакав приступ у раду са децом предшколског узраста допринеће правилном васпитању и образовању деце предшколског узраста у духу националних и општехуманистичких вредности, упознавању историје и културе свог народа, као и неговању и очувању народне музичке традиције. Надамо се да смо својим педагошко-музичким радом и активностима бар мало допринели развијању свести о значају неговања народних песама, нарочито народних успаванки, и указали на могућности васпитања и образовања младих генерација помоћу музике.
Верица Вукојевић