Најновије вести

Потписан грант ЕУ за брзу пругу БеограђНиш у присуству Вучића и Вархељија

Прву транша инвестиционог гранта за изградњу брзе пруге БеограђНиш од 598 милиона евра, у оквиру финансијског пакета за железнички Коридор 10, потписан је у возу у присуству председника Србије Александра Вучића и европског комесара за проширење Оливера Вархељија. Споразум су потписали шеф регионалног представништва Европске инвестиционе банке (ЕИБ) за Западни Балкан Алесандро Брагонзи и министар грађевинарства Горан Весић.

 

 

Вучић: Од ЕУ смо на поклон добили 610 милиона евра
Председник Србије Александар Вучић рекао је да је реч о једном од највећих пројеката икада, и то не само инфраструктурних.

Истиче да је вредан 2 милијарде и 775 милиона евра, од чега нам ЕУ поклања 610 милиона евра. Из буџета Србије издваја се 525 милиона евра, а остатак ће, наводи председник, по најповољнијим каматама бити финансиран од стране ЕИБ и ЕБРЂа.

“За ово живите. Са комесаром Вархељијем сам гледао плате из децембра – Ниш 670 евра просечна, 680 у Крагујевцу, а на Врачару 1250, на Новом Београду 1150, онда видите да морамо много тога у централну Србију да улажемо, у југ Србије”, рекао је Вучић.

Наводи да ће Ниш овом брзом пругом бити спојен са Београдом, али и са Истанбулом, Солуном, Атином.

“Ниш ће бити на сат и 40 минута удаљен од Београда, а сада не можете колима без два и по сата да стигнете, а возом треба шест сати”, рекао је Вучић.

Истакао је да Србија у Оливеру Вархељију има великог пријатеља и захвалио му на свему што је учинио за Србију.

Вархељи: Пројекат може да промени реалност за грађане Србије и региона
Европски комесар за проширење Оливера Вархељи се захвалио на добродошлици.

“Драго ми је што сам поново у Србији. Чини се да Европа испоручује резултате. Путовали смо возом заједно са председником и амбасадорима земаља чланица ЕУ. Тиме смо хтели да обележимо развој пројекта БеограђНиш који ће се финансирати заједно са ЕИБ у износу од четири милијарде евра, а ЕУ даје 600 милиона евра бесповратне помоћи”, рекао је Вархељи.

Тај пројекат, како напомиње, може да промени реалност за грађане Србије и грађане целокупног региона.

“Овај воз треба да донесе нова радна места, улагања на југу Србије. Овај воз не само да треба да створи много ширу трговинску руту, већ и да пружи могућност грађанима Србије да до престонице дођу много брже. То значи и да допринесемо економском убрзању малих произвођача. Прошли пут када сам био овде потписали смо уговор о енергији. Данас овде имамо саобраћај који креће да се развија пуним замахом”, казао је Вархељи.

Према његовим речима, први део доприноса ЕУ енергетском пакету за Западни Балкан достигао је буџет Србије.

“Допринос који смо ми дали зарад правазилажења свих тешкоћа ове зиме, пренели смо око 150 милиона евра у буџет Србије. Надамо се да ћемо тиме моћи да ублажимо ефекте енергетске кризе”, истакао је Вархељи.

Свечано потписана прва транша инвестиционог гранта за пругу Београд―Ниш
Потписан је уговор прве транше инвестиционог гранта за пругу БеограђНиш у вредности од 598 милиона евра. Споразум су потписали шеф регионалног представништва Европске инвестиционе банке (ЕИБ) за Западни Балкан Алесандро Брагонзи и министар грађевинарства Горан Весић.

Након потписивања, председник Вучић се захвалио ЕУ рекавши да је 600 милиона највећи бесповратни износ који је Србија добила.

Укупна вредност радова процењена је на више од 2,5 милијарди евра. Почетак радова, како је најављено, би могао да се очекује 2024. године.

Грант је о финансирању једног дела брзе пруге Београд – Ниш, чија је укупна дужина 230 километара. Споразум који се данас потписује односи се на градњу деонице Сталаћ – Ђунис, на трећој етапи, која ће се прва радити, јер је за ту деоницу идејни пројекат већ завршен и одобрен, а реч је о 17,7 километара пруге.

На прузи Београд – Ниш, која ће се наставити на брзу пругу Београд – Будимпешта, планирано је да се возови крећу брзином од 200 километара на час.

Такође, тренутно се врши израда техничких спецификација возова које ће куповати држава Србија, специјални возови за ту пругу и планирано је да се до Ниша из Београда стиже за 100 минута.

Сви споразуму односно одобрења средстава за све етапе планиране планирани су до краја 2024, а завршетак радова се очекује 2029. године.

Изградња ће се одвијати у три етапе и то: Београд – Велика Плана, Велика Плана – Параћин, Параћин – Ниш.

ЕУ ће обезбедити финансијски пакет од 2,2 милијарде евра – ЕИБ ће обезбедити 1,1 милијарду евра, ЕБРД 550 милиона, донација ЕУ је 598 милиона евра (сада одобрено 265 милиона).

На брзој прузи Београд – Ниш се очекује 2,3 милиона путника годишње.

Средства се неће издвојити одмах у целини него како се буде радила која етапа и завршавао и одобравао идејни пројекат које ће одобравати ревизорска комисија.

Подели на: